Eten & Horeca

Waarom garnalen eten?

Omdat ze vooral erg lekker én ook erg gezond zijn! Dit komt vooral door de hoge voedingswaarde die in de garnalen zit. De waardevolle voedingsstoffen wat vis bevat, zoals eiwitten van hoge kwaliteit, goede vetten, vitamines en mineralen, beschermt ons tegen hart- en vaatziekten. Maar ook vermindert het de kans op spontane abortus, ontsteking van lucht en urinewegen, longkanker, prostaatkanker, dikke darm en endeldarm-kanker. Ook zijn garnalen goed voor de ontwikkeling van de ogen en de hersenen. Het beschermt op die manier de ouderen tegen blindheid en dementie.

Voedingswaarde van de garnaal

U kunt dus gerust zeggen dat de garnaal een gezond hapje is. De garnaal bevat ook nog eens weinig calorieën, wat ze perfect maakt voor een verantwoorde maaltijd. Een onbereide garnaal bevat per 100 gram:

  • 378 kilojoule
  • 90 kilocalorieën
  • 2 gram vet
  • 18 gram eiwitten

De garnaal heeft dus een aanzienlijk laag vetgehalte (per 100 gram minder dan 1%) en is een bron van vitamine B12. Per 100 gram zit er ruim 28% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid B12 in.

Op één na gezondste vissoort

De garnaal staat op nummer 2 als het gaat om de gezondste vissoorten. Dit komt ook omdat ze boordevol gezonde onverzadigde vetten en ‘goed’ HDL-cholestrol bevatten die de bloedvaten zuiveren. Het advies is dan ook om twee keer per week vis te eten. Inspiratie nodig voor een lekker gerecht? Blader dan eens rustig door ons receptenaanbod.

frankcroes_espuma_aardappelen_grijze_garnalen